Zajímavá akce se odehrála v rakouském Gmündu, kde se sešli zástupci občanských iniciativ, firem a regionální i celostátní politické reprezentace, která bojuje o získání peněz z fondů dopravní infrastruktury Evropské unie, které by měly přispět k tomu, že do budoucnosti by se zprovoznila vysokorychlostní trať mezi Veselím nad Lužnicí a Vídní, která by vedla přes České Velenice.
Vysokorychlostní soupravy by zastavovaly na čtrnácti zastávkách a z jižních Čech by se občané nejen z Jihočeského kraje dostaly za dvě hodiny až do Vídně, zatímco nyní musí složitě do metropole Rakouska cestovat přes Prahu a Břeclav.
Dynamicky k celému projetu se staví zejména dopravní společnost LEO Express, jejíž ředitel Peter Köhler připomenul, že zatímco koridor mezi Prahou a Českou Třebovou je doslova přetížen, Jihočeši nemají zatím ani elektrifikovanou trať mez Českými Velenicemi a Veselím nad Lužnicí.
„Vlakové spojení se ukazuje jako nejekologičtější a nejbezpečnější,“ tvrdí ředitel společnosti CEO LEO Express pro střední a východní Evropu Peter Koehler a připomíná jakou chybu v osobní dopravě udělali třeba Američané, když drážní spojení přeměnili doslova na nákladní přepravní uzly a opomenuly osobní dopravu.
Původně rakouskou iniciativu pro modernizaci dráhy Františka Josefa na území České republiky zastupuje Mgr. Miroslav Bína z prestižní advokátní kanceláře Daniela Teleckého. Výběr není náhodný, jelikož výše uvedený právník současně předsedá Mladým sociálním demokratům Jihočeského kraje, a na vládnoucí špičky má pevné vazby.
Do diskuse o modernizace trati se zapojily za přerpavce LEO Express a České dráhy, Správa železniční a dopravní cesty, odborníci z ČVUT a pochopitelně starostové a krajští radní z Jihočeského kraje. Za rakouskou stranu mluví kromě starostů měst na případné vysokorychlostní trati Veselí nad Lužnicí – Vídeň i veřejnost z dotčených míst.
„Zatím se jako největší zájemce o přepravu na této trati jeví skutečně společnost LEO Express, který je štikou v rybníce českých železničních dopravních přepravců. Není bez zajímavosti, že vlakové soupravy LEO Expressu již jezdí mezi Prahou a Košicemi a tato dopravní firma zajišťuje i další autobusové spojení mezi Košicemi a Mukačevem. Že by LEO Express po průniku na východ pronikl i na jih?