InvestPortal.cz Vyhledat
Zobrazit všechny články

Jsou Češi dobrými obchodníky?

22.7.2013 Petr S. (přečteno 4859x)
Jsou Češi dobrými obchodníky?

Dovolte mi krátkou polemiku, která pramení z mé několik dní staré zkušenosti. Cestoval jsem z východní Afriky do naší republiky a při přestupech jsem měl možnost sledovat přístup obchodníků a prodavačů v různých destinacích. Výsledkem je jedno velké zklamání.

Začnu svou zkušeností z Dubaje. Měl jsem na přestup několik hodin a tak jsem se je rozhodl využít v procházce bezcelní zónou. Napadlo mě, že bych se mohl podívat i na hodinky a mou pozornost už delší dobu poutá značka IWC. Stejná značka, kterou nosí i náš neúspěšný kandidát na prezidenta s modrou krví. Navštívil jsem tedy obchod s hodinkami, kde jsem byl doslova obletován hned několika prodavači. Ač se bavíme o Dubaji, byl pouze jeden z nich arab, zbývající 3 asiaté.Celkem jich bylo v obchůdku asi 7 a měli doslova natřískáno. Přesto se dokázali věnovat všem zákazníkům. Dokonce i těm, kteří už na první pohled přišli jen zabíjet čas při mezipřistání. Já patřil do kategorie - mám zájem koupit, když bude dobrá nabídka, ale také potřebuji zkrátit čas přestupu. Takže něco mezi. Přesto jsem byl obletován a příjemným způsobem "vyslýchán", aby mi nabídli pro mě to nejlepší. A nutno říci, že se jim dařilo mě postupně k nákupu přesvědčit. Zvláštní, když 7 prodavačů zvládá plný obchod a nikdo ze zákazníků si nepřipadá odstrčený. Troufám si tvrdit, že spousta nákupů tam vznikla právě díky jejich přístupu.

No ale hurá do Prahy. Letiště, bezcelní zóna, ve které je několik obchodů s hodinkami. Navštívil jsem tedy první. Přednesl svůj zájem o hodinky v ceně řádově desetitisíce korun a... dostalo se mi odpovědi, která mě uzemnila - PODÍVEJTE SE DO VÝLOHY. Byl jsem v tu chvíli jak opařený. Jdu do obchodu, kde jsem sám, proti mě power play tří prodavačů a reakce nula. Připadal jsem si, jako bych je snad svým požadavkem otravoval. Přitom ve výloze několik zajímavých kousků měli, ale já už ani neměl zájem. Byl jsem zklamaný, hodně zklamaný z přístupu. Ale nevzdal to a zkusil druhý obchod. Pochodil jsem podobně. Dovolil jsem si vyrušit prodavače od kafíčka, takže mi věnoval jen letmý pohled společně s větou: "IWC? Támhle vzadu."

Nevím, možná už měli ten den tržby, že peníze z kasy přepadávaly. Možná jsem mluvil až moc česky, ale byla to každopádně rána. Jen jsem zavzpomínal na asijské prodavače v Dubaji, kteří by mi snesli modré z nebe, kdybych jej koupil. Nu což, vítej chlapče doma.

Připojím ještě jednu zkušenost a to právě z východní Afriky, kde na obyčejném tržišti obchodníček bez stánku mi zkoušel nabídnout nějaké náramky. Když neuspěl, zmizel a za chvíli byl za mnou s dřevěnými soškami, poté kameny, bižuterií, tradičními oděvy, ... Zkrátka snažil se u mě najít ten motiv nákupu. Pravda, bylo to na hraně otravnosti, ale nepřekročil ji (k mému údivu) až nakonec onen motiv nákupu našel a dal jsem mu vydělat.

Proč tomu tak je? Proč nezvdělaný černoušek někde z tržiště dokáže být lepším obchodníkem než ti, kteří pracují v (rádoby) exkluzivním obchodě s drahými hodinkami v Praze? Moc rád bych znal odpověď na tuto otázku. Přeci pokud se chci věnovat obchodu, je mým hlavním cílem prodat. A pokud chci prodat, musím dokázat najít nákupní motiv potenciálních zákazníků. Stále se v myšlenkách vracím k oné ruzyňské zkušenosti. Kdo si pronajme obchod na místě, kde nájmy rozhodně nebudou levné, naplní jej značkovým zbožím řádově za statisíce (miliony) korun a následně tam posadí člověka, který je naprosto apatický?

Nebo zkrátka jen nejsme my, Češi, dobrými obchodníky? Já odpověď na tuto otázku neznám. Podělte se o svůj názor či zkušenost.

Petr S. Petr S.

Nejsem blogger a nepíši často. Trvá dlouho, než mě nějaké téma osloví, ale potom se odhodlám a jdu na to.

Můj cíl na investportal - jsou dva a s oběma můžete pomoci:

          1/ přivést na tyto stránky 999 like  - pokud se Vám článek líbí, dejte like i na web.

          2/ mít na jednom článku magických 999 like - ale dejte like opravdu jen, pokud se Vám článek líbil. Nechci nahánět jen počty. Díky

 

V životě se věnuji problematice peněz, finanční gramotnosti a investicím převážně vlastního kapitálu do různých oborů. Zkrátka "jen" posílám peníze tím správným směrem, aby pomáhaly a množily se. Ale život, ten není o penězích, je o úplně jiných hodnotách.

A jedna rada k investicím:

Nejlepší doba investovat byla před 20 lety. Druhá nejlepší je právě teď.

Tipy pro investory: Naučte se základy opčního obchodování

Komentáře k článku