Jak poznat stočený tachometr?

Pokud váš rodinný rozpočet neumožňuje nákup nového automobilu, je pořízení ojetého logickou volbou. Jak je dobře známo, je jedním z největších rizik při koupi auta z druhé ruky nebezpečí, že nechtěně nakoupíte vůz s přetočeným tachometrem.

Ano, někdy můžete poznat „omlazené“ auto podle ošoupaného interiéru, ale příliš spolehlivá metoda to není. Nebezpečí, že si místo zánovního vozu odvezete předražený vrak je tedy akutní.

Stáčení tachometrů není ani samo o sobě trestným činem. Pokud se stíhá, tak na základě skutkové podstaty trestného činu podvodu. Na internetu lze však najít inzeráty, kde různí jedinci za úplatu stočení tachometru nabízejí.

Na takovém počínání orgány činné v trestním řízení zřejmě nic závadného nevidí, protože je, lidově řečeno, nechávají být. Co kdyby si chtěl někdo jen tak pro radost nechat u svého 25 let starého Favorita stočit stav kilometrů zpátky na nulu?

Stáčení tachometru v trestním zákoníku

Již několik let usilují různé organizace o to, aby stáčení tachometrů získalo svůj paragraf v trestním zákoníku. Mezi tyto entity patří i největší český a slovenský autobazar AAA Auto, který bývá paradoxně z prodeje „stočených“ automobilů často některými internetovými diskutéry obviňován. Zatím je snaha těchto organizací neúspěšná.

Co však v boji proti stočeným tachometrům potěší, je aktivita pracovní komise k problematice stáčení tachometrů, složené ze zástupců šesti institucí — Ministerstva průmyslu a obchodu, Ministerstva spravedlnosti, Ministerstva financí, Ministerstva vnitra, Ministerstva dopravy a České obchodní inspekce.

Ta předložila ministru průmyslu a obchodu Janu Mládkovi následující návrhy na ochranu spotřebitelů v oblasti stáčení tachometrů:

  • Do zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích zakotvit zákaz pozměňování stavu počítače ujeté vzdálenosti a obecný zákaz nabídky takových služeb
  • V citovaném zákoně zakotvit technické kontrole povinnost zapisovat do velkého technického průkazu a elektronického registru stav počítače ujeté vzdálenosti (v rámci dovozu stanovit odpovědnost za správnost údajů dovozci)
  • Vytvoření veřejně dostupné databáze umožňující veřejnosti zjistit údaje o historii a skutečném počtu najetých kilometrů u konkrétního vozidla 

Jak poznat stočený tachometr?

Rozpoznat, zda byl tachometr (známý také jako počítadlo ujetých kilometrů) u ojetého vozu přetočen nebo s ním bylo manipulováno, může být obtížné, ale existuje několik kroků, které vám pomohou odhalit případné nesrovnalosti v počtu ujetých kilometrů:

  1. Zpráva o historii vozidla: Získejte zprávu o historii vozidla z renomovaného zdroje, jako je Carfax nebo AutoCheck. Tyto zprávy poskytují informace o předchozích majitelích vozu, historii nehod a počtu ujetých kilometrů. Hledejte případné nesrovnalosti nebo rozpory v uváděném počtu najetých kilometrů.
  2. Záznamy o servisu a údržbě: Vyžádejte si záznamy o servisu a údržbě od předchozího majitele nebo prodejce. Tyto záznamy často obsahují zaznamenané kilometry při každé návštěvě servisu. Pokud jsou v zaznamenaných kilometrech výrazné mezery nebo nesrovnalosti, může to být potenciální varovný signál.
  3. Fyzická prohlídka: Prohlédněte více prvků vozu, abyste získali důkazy o jeho celkovém opotřebení. Zkontrolujte stav sedadla řidiče, volantu, pedálů a podlahových rohoží – tedy oblastí, které obvykle vykazují známky intenzivního používání v průběhu času. Pokud se zdá, že stav tachometru je nízký, ale tyto oblasti vykazují nadměrné opotřebení, může to svědčit o manipulaci.
  4. Indikátory manipulace s počítadlem ujeté vzdálenosti: Hledejte známky manipulace na samotném tachometru. Zkontrolujte, zda nejsou mezi přístrojovou deskou a tachometrem škrábance, nesouosost nebo mezery. Modernější tachometry mohou mít digitální displeje, proto zkontrolujte, zda digitální displej nevykazuje známky manipulace, například nesouhlasné písmo, nepravidelná čísla nebo blikání displeje.
  5. Odborná prohlídka: Pokud máte pochybnosti o stavu najetých kilometrů, nechte vůz důkladně zkontrolovat důvěryhodným mechanikem nebo technikem. Mohou být schopni identifikovat známky manipulace nebo poskytnout stanovisko na základě svých odborných znalostí a pozorování.

Pamatujte, že i když vám tyto kroky mohou pomoci identifikovat potenciální podvod s počítadlem ujetých kilometrů, nemusí zaručit absolutní jistotu. Vždy je důležité důvěřovat svým instinktům a před koupí ojetého vozu provést důkladný průzkum.

Upozornění k CFD: Rozdílové smlouvy jsou komplexní nástroje a v důsledku použití finanční páky jsou spojeny s vysokým rizikem rychlého vzniku finanční ztráty. U 51 až 76 % účtů retailových investorů došlo při obchodování s rozdílovými smlouvami ke vzniku ztráty. Měli byste zvážit, zda rozumíte tomu, jak rozdílové smlouvy fungují, a zda si můžete dovolit vysoké riziko ztráty svých finančních prostředků.

© 2024 Vpenize.cz | Nakódoval Leoš Lang